Toate televiziunile românești sunt private (cu excepția TVR). Private fiind, te-ai aștepta ca nivelul emisiunilor pe care ele le difuzează să fie unul absolut ridicat. Dar lucrurile stau exact invers, calitatea emisiunilor tv nici măcar nu mai poate fi definită, acestea au devenit expresii ale decăderii (sau mai degrabă ale decadenței) meseriei de jurnalist. Am văzut recent la un post de televiziune cum jurnaliștii criticau faptul că oamenii demonstrau. Cine dă bani pentru ca astfel de entități dubioase să rămână pe piață? Nu cumva statul? Nu cumva mizeriile acestea sunt
Cum de nu a dat faliment nici o mare televiziune privată în ultimii 35 de ani? Cine comandă publicitate la astfel de televiziuni? Cum de se face că în România, în plină economie de piață, unde concurența ar trebui să fie acerbă, profiturile tuturor televiziunilor sunt liniar egale și la fel ratingurile? Adică toate obțin profit la greu și toate au audiență maximă. Nu vi se pare ciudat? Nu vi se pare ciudat că nici o mare editură privată din România nu a dat faliment și se mențin toate ”în top”, chiar și editurile care au intrat în incapacitate de plată de ani de zile? Este clar că astfel de edituri sunt ajutate probabil cu bani de la buget ca să nu dispară. Dar ce capitalism este ăsta?
Acestea sunt doar câteva întrebări pe care și le pune orice om cu gândire de economie de piață. Televiziunile românești manipulează la greu privitorii și fac politică. De asemenea s-au specializat în partizanat și linșaj mediatic.
Am văzut pe-acolo și niște militari cântând și ei cu foc, habar nu am ce era cu ei pe acolo. Am văzut și un viorist care vine din când în când din străinătate pe aici pe la noi trăgând după el o orchestră mai mare ca armata lui Vladimir Putin care luptă în Ucraina.
Toate televiziunile românești principale (excepție Realitatea TV) și care sunt de fapt televiziuni private au devenit teleșanțuri și anexe ale partidelor politice, unde se discută la modul cel mai plictisitor și stupid politică românească pe aceleași subiecte.
Dacă pe Antena 3 se vorbește de exemplu despre propunerea ca Nicușor Dan să candideze la funcția de președinte al țării, pe toate celelalte posturi românești de televiziune se discută despre același subiect. Iar seara apare Mircea Badea cu minunăția de emisiune ”În gura presei”, cum zice chiar el, unde ne citește din ziar tot despre candidatura lui Nicușor Dan la funcția de președinte.
Nu mai există știri veritabile pe nicăieri în lumea televiziunilor românești, există doar informație vidă de conținut (mincinoasă) și publicitate difuzată la greu din zece în zece minute, în mod disciplinat, la aceeași oră și în aceeași secundă pe toate canalele, ca la armată, când se ordonă ”la stâga” sau ”la dreapta”.
În același minut și în aceeași secundă, televiziunile încetează programul lor (dacă înșiruirile de accidente oribile de mașină difuzate nonstop se pot numi programe) și încep să transmită publicitate. Fac asta absolut toate televiziunile, acționând în cartel, la vedere, fără rușine.
Chiar și canalele de filme precum Film Caffe sau AXN acționează la fel. Când vine momentul pauzei publicitare toate cele 70 de canale tv din România, inclusiv canalele de filme, își încetează activitatea și timp de un sfert de ceas (uneori 20 de minute chiar) difuzează publicitate. Dacă shimbi canalul îl schimbi degeaba că tot publicitate vezi peste tot, indiferent pe ce post ai butona telecomanda. Adică ești forțat fie să închizi televizorul, fie să urmărești obligat publicitatea, ceea ce este o agresiune și un abuz asupra telespectatorilor.
Dar ceea ce este foarte grav e faptul că filmele sunt tăiate (scurtate), adică masacrate pentru a se băga publicitate. Se pare că pe nimeni nu interesează acest lucru, nici chiar pe cei care au produs filmul.
Publicitatea are tendința să depășească emisiunile propriu-zise și dacă se mai continuă în acest fel, la televizor vom privi doar publicitate.
În seara zilei de 14 decembrie de exemplu s-a difuzat pe un cunoscut post tv. filmul Singur acasă, o capodoperă a cinematografiei, care se întrerupea din zece în zece minute pentru reprize de publicitate de câte zece minute fiecare. Numai între orele 21,30—22,20 au fost două pauze de publicitate: 21,35—21,46 și 22,05—22,16. Adică în interval de 50 de minute au fost peste 20 de minute de publicitate. Adică jumătate din film a fost ocupat de clipuri publicitare.
Cei care au privit filmul nu au înțeles nimic din el, pentru că mai bine de jumătate din film a fost masacrat (tăiat) pentru a se face loc reclamelor.
Dar programul tv care a difuzat filmul Singur acasă nu și-a bătut joc numai de film ci și de clipurile publicitare, ciuntite și ele atât de tare că erau difuzate în rafală, cu viteza cu care iese glonțul pe țeava mitralierei, nu dura nici unul mai mult decât îți trebuie să zici ”un Mississippi” .
Reclamele se derulau nonstop una pe secundă: cum să participi la tombola Nova, cum să mănânci suplimentul alimentar Upsavit, îndemnuri de a bea bere Tuborg, de a face cumpărături la LIDL, de a lua septosol, alune vărsate, faringosept, bere Caraiman, Stella Artois, vodcă Zubrowka, cicatridină, scutece și chiloței pentru copii, de a viziona imposibila producție (infectă și anticultură) Las fierbinți etc.
Viteza cu care se derula publicitatea trăda faptul că postul tv făcea reclamă de mântuială, iar beneficiarului care comandase publicitatea nu-i păsa.
Și când se întâmplă așa ceva, înseamnă că e ceva putred la mijloc, înseamnă că respectivul canal de televiziune a obținut contractul de publicitate pe căi cel puțin suspecte.
Mania publicității a ajuns să tiranizeze nu doar televiziunile ci și întregul internet. De aceea și eu și mulți alții am renunțat la facebook unde ți se bagă obligat publicitate.
Dacă vei accesa pagini de ziar pe internet sau filme vei vedea că reclamele publicitare nu te lasă ca să citești ziarul respective, au invadat întregul spațiu al ziarului, sunt una lângă alta ca bubele pe spinarea ciumatului și mai nou nu te lasă ca să le închizi fiindcă butonul de închidere este ascuns ori este intenționat nefuncționabil. Dacă vei încerca să elimini reclamele cu aplicația de eliminare reclame, vei fi imediat somat cu mesaje obraznice și amenințătoare de genul: ”Am observat că ați închis publicitatea. De ce ați închis reclama publicitară? De ce nu mai vreți publicitate?... De ce apare această interdicție de a refuza publicitatea? ....Am observat că ați eliminate publicitatea... De ce renunțați la publicitate?...”
În curând accesarea pe internet a unei pagini va deveni imposibilă din cauza reclamelor publicitare. Am reușit deja acest lucru, așa cum am reușit să aruncăm pe fereastră sute de miliarde de euro subvenționând coruri, vedete locale de doi bani ori cântăreți aduși de vânt din lumea largă să ne cânte pe aici cântece de Crăciun și Anul Nou sau posturi de radio și televiziune private precum și mari edituri private care primesc subvenții de la buget fie la modul direct fie mascat.
China a reușit să ajungă în fruntea clasamentului producătorilor de mașini electrice investind în acel sector peste 200 de miliarde de dolari. Guvernul Ciolacu a investit și el probabil cei 200 de miliarde de euro (pe care i-a împrumutat România) în marile edituri private și în posturile private de televiziune, fiindcă în altă parte nu găsim nicăieri acești bani.
Dar rezultatele nu sunt lipsite de satisfacție, romane precum Brățara de pe piciorul tău (sau glezna ta) ori Garoafe la bordel, cărți pe care nu le cumpără nimeni au inundat librăriile iar știrile difuzate la televiziuni au devenit toate break news-uri de genul : ”Ceaiurile care ușurează digestia și vă scapă de balonare”, ”Horoscopul. Ce îți rezerva astrele”, ”Soborul Maicii Domnului și importanța lui în viața românilor”, ”Vremea rea a făcut prăpăd în țară”, ”Unde bate vântul mai tare azi”, ”Profesorul Vlad Ciurea ne spune ce să mâncăm de sărbători”.
Și când se vede clar că nu mai e nimic de făcut, că televiziunea respectivă și-a dat ultimul horcăit și e în moarte clinică, atunci se recurge la ultima soluție pentru a o reduce la viață, adică injectarea de adrenalină pură printr-o seringă cu un ac uriaș înfipt în inimă: ”Otrava din farfurie care îi omoră pe români de sărbători”, ”Familie omorâtă în accident de mașină, tată, mamă și fiică de patru ani spulberați, fetița de patru ani arsă de vie în chinuri cumplite”,”Copiii bolnavi de cancer”, ”Fetița care a murit cu darurile lui Moș Crăciun în brațe”...
Totodată, ca să fie reînviată curiozitatea telespectatorilor, se prezintă pe ecranul tv și familia care a murit și biata fetiță care a murit și al cărei chip stă minute întregi pe ecran în timp ce din cutia televizorului răsună o muzica turbată și asurzitoare.
Compatrioți, vă dorim vizionare plăcută!
Zorro